Teater & Dans

Theatre & Dance

 

Min ursprungliga utbildning i ljus har jag fått på teatern. Det var också där som mitt intresse för ljus startade.
Efter att ha arbetat som scenografassistent till en produktion på folkteatern i Malmö 1986 blev jag helt inriktad på att lära mig ljussättning.
Under 80-talet fanns det inga utbildningar i detta ämne så den enda möjligheten att lära sig detta var att gå som elev, först på Malmö Stadsteaters ljusavdelning och en avslutade utbildning på Helsingborgs ljusavdelning.

Jag har arbetat med ljus till föreställningar både för dramatisk teater och dans. Här möts många konstformer under ett tak.

Föreställningsljus till Alla Tiders Teater Naturen vet i Krapperups slottspark 2019.

Ljuset gjordes utan el, kablar och strålkastare.

 

En bilderbok som beskriver ljussättningen i föreställningen NATUREN VET. Klicka på bilden ovan för att läsa boken som pdf.

Scen ur NATUREN VET förställningsljus utan el, 2019. Kjell Åke Persson högläser ur Tage Danielssons Sagor för barn över 18 år, 1964. Foto Å. Wirling
Scen ur NATUREN VET förställningsljus utan el, 2019. Linné – Cecilia Skog och trädgårdsmästaren – Monica Hagman framför text ur Magnus Florins Trädgården 1995. Foto Å. Wirling
Scen ur NATUREN VET förställningsljus utan el, 2019. Linné – Cecilia Skog skriver om växterna vid hans besök på Krapperup. Foto Å. Wirling

 

Kostym, scenografi och ljussättning av föreställningen ”T4” med Teater Sycorax på Bastionen i Malmö 2014

foto: Åsa Wirling

T4 bild 1

T4 bild 2T4 bild 3

Ljussättning av ”Strinbergsvalvet” i Örebro konsthall 2004.

Foto: Åsa Wirling

Strindbergsvalvet_1

Strindbergsvalvet_2

Kostym, scenografi och ljussättning av föreställningen ”Drottningmötet” 2003, Åbo Svenska teater.

Foto: Tor Kreutzmann.

Drottningmotet

Drottningmotet2

 Ljussättning av föreställningen ”Svanesång” 2000, Skillinge teater.

Foto: Marianne Carlberg.

Svanesang

Ljussättning av föreställningen ”Passion” 1995, Teater August i Malmö Konsthall.

Foto: Ove Jonsson, Sydsvenskan bild.

Passion